Ik zie het ontwerpproces niet als een rechte lijn maar als een cirkel, maar wel met een duidelijk beginpunt. Merk en identiteit zijn altijd de basis. Niets begint immers uit het niets. Er is altijd een idee, een doel of richting. Identiteit is niet alleen wie je bent, maar ook hoe anderen je zien. Ieder bedrijf of organisatie, heeft een identiteit of je je er nu bewust van bent of niet. In deze fase bepalen we waar we vandaan komen, waar we naartoe willen, wie we daarbij nodig hebben en wie we daarmee willen bereiken.
• Workshop Strategie
• Workshop Merkwaarden
• Analyse van bestaande Identiteit
• Analyse van bestaande beleving
• Analyse van bestaande wayfinding
• Opzetten van een briefing
• Opzetten van pitches
• Hulp bij bureau / partner selectie
Maar we hoeven het ook niet ingewikkelder te maken dan nodig. Een concept is een verbindend idee. Een goed concept laat zich samenvatten in één zin en is net zoveel routekaart als kapstok voor de rest van de reis. De echte kracht van een goed concept is dat iedereen het begrijpt én zich erachter kan scharen. Een krachtig gedeeld concept is een belangrijke voorwaarde voor een geslaagd project.
Een goed concept en slimme strategie zijn belangrijk, maar dat is niet wat mensen zich zullen herinneren. Verhalen, dat is wat mensen verbind, dat is hoe we leren en communiceren. Via onze verhalen vertellen we wie we zijn, wat we belangrijk vinden en waar we van dromen. In deze fase bepalen we welke verhalen we willen vertellen, waar en vooral hoe we dat gaan doen, want als je aan een goed verhaal een rijke beleving toevoegt dan creëer je iets wat werkelijk memorabel kan zijn.
• Workshop Storytelling
• Uitzetten van de bezoekersreis
• Uitwerken van verhaallijn(en)
• Herkennen van thema’s en subthema’s
• Omschrijven van tone of voice
• Aansturen van andere creatieven
(filmers, illustratoren, fotografen etc.)
• Object- en beeldselectie
Iedereen heeft wel zo’n oom, een geboren verhalen verteller die op feestjes alle aandacht naar zich toetrekt. Als je klaar bent met het over de grond rollen van het lachen vraag je jezelf af waar ging het nou eigenlijk over? Een goed verhaal heeft het allemaal, een begin en een eind, een lach en een traan, maar vooral ontwikkeling. Dat is wat de luisteraar betrokken houdt. “En toen… en toen?”
Ik vind het belangrijk om in alle fases zo beeldend mogelijk te zijn, een beeld zegt zoveel meer dan woorden, maar in deze fase gaat het helemaal om het omzetten van ideeën in vorm. Vorm in de breedste zin van het woord. Van handschetsen tot 3D renderings, van fotografie tot illustratie en van ‘Tone of Voice’ in text tot de tonen van een soundscape. Door ideeën concreet te maken ontstaat iets waar we het met elkaar over kunnen hebben en over eens kunnen zijn.
• Grafisch en Ruimtelijk Ontwerp
• Wayfinding
• UX Design en Storyboards
• Aansturen van ontwerpers/ontwerpteams
• Art Direction
• Projectmanagement
• Presentaties aan interne doelgroepen
• Presentaties aan stakeholders
• Maken van een Bidbook
Complexe ontwerptrajecten bestaan altijd uit een deel ervaring en een stuk gezonde nieuwsgierigheid en uitvinddrang. Daarom is het zo belangrijk om de stappen goed vast te leggen; Wat hebben we geleerd? wat nemen we mee naar de volgende fase en wat laten we achter?
Al die doelen en ideeën dat is natuurlijk prachtig, maar uiteindelijk willen we ook iets concreets maken. In alle fases controleren we onze ideeën steeds op haalbaarheid en maakbaarheid. In veel van mijn projecten maken we iets wat nog niet bestaat, dat is spannend, maar het moet vooral niet eng zijn. Daarom werk ik vaak samen met bedrijven die gewend zijn om mee te denken en niet bang zijn om samen iets uit te vinden, maar wel de kennis hebben om een betrouwbaar en veilig product te maken.
• Opzetten van Programma Van Eisen
• Planning en Milestones
• Vergelijken van offertes
• Selectie van technische partijen
• Coördinatie van technische partijen
• Beoordelen van werktekeningen
• Bouwbegeleiding
• Opleveringen en verslaglegging
Veel ontwerptrajecten eindigen met een product. Champagne! Hartstikke leuk natuurlijk, Maar hebben we dan onze doelen bereikt? We hebben iets bedacht en gerealiseerd wat zijn waarde moet krijgen in de praktijk en tijdens het gebruik. In plaats van steeds weer iets nieuws te bedenken is het vaak veel duurzamer om te schaven aan iets bestaands. Daarom blijf ik graag betrokken om zeker te weten dat we een optimaal resultaat halen uit onze gezamenlijke inspanning.